Regelmatig krijg ik via de mail vragen en/of opmerkingen over de website en de methode. Hieronder zijn deze (met toestemming) terug te lezen. Heb je zelf een vraag/opmerking? Plaatst deze hier!
- - - - - - - - -
Al enige maanden zijn we met een groepje leerlingen uit groep 7 aan het Ralfilezen. Met succes, want de leesresultaten zijn behoorlijk verbeterd. Op een ochtend vertel ik aan de kinderen dat ik naar een lezing ben geweest van de mevrouw die het Ralfilezen heeft bedacht. 'Nou,' zegt een meisje spontaan, 'Zeg maar tegen die mevrouw dat dat een ontzettend goed idee is geweest!' Als dat geen mooi compliment is..........
met vriendelijke groet,
Janine Joziasse
- - - - - - - - -
Hallo!
Mijn dochter is zo dyslectisch als een beur, als een deur; afijn dehoorlijk byslectisch. Het Ralfi-lezen is geloof ik niet specifiek voor dyslectici bedoeld. Maar het voorziet wel in een behoefte. Bij dyslectische kinderen ligt de emotionele leeftijd boven hun leesleeftijd. Het gevolg: ze krijgen 'kinderachtige' verhaaltjes voorgeschoteld.
Deze Ralfi-teksten zijn niet kinderachtig. Een verhaal over schildpadden is een verhaal over schildpadden. Daar ben je niet zo snel te groot voor. Mijn dochter van 8 leest het met plezier. En met trots.
Van een overgenomen tekst hoef ik hooguit maar 5% aan te passen. En wat te moeilijk is, kan over een tijd wel van pas komen.
Debankt en ga zo boor!
Nikolaas
- - - - - - - - -
Hallo,
Ik ben helemaal blij met deze site! Staan de teksten ook ergens geordend op avi niveau? Dat mis ik een beetje. Het groepje waar ik nu mee werk beheerst avi 7 en mag dus in hogere niveau's lezen. Of moet ik het puur op inschatten doen? Ik zou het namelijk leuk vinden om de kinderen dan zelf te laten kiezen.
Alvast bedankt.
Groetjes Els
--- Antwoord van Marije ---
Super deze site. Toch sluit ik me bij Els aan. Het zou fijn zijn wanneer er per tekst een indicatie gegeven wordt van het niveau van de tekst. Op deze manier kun je een tekst uitzoeken die past bij de interesse én het gewenste leesniveau. Zeker voor startende leerkrachten is het lastig om te beoordelen of de teksten voldoen aan de L van Ralfi. Wanneer je dan als leerkracht een tekst kiest om aan te bieden, is het makkelijker om de juiste tekst te kiezen. Kinderen die extra willen oefenen met lezen, kunnen hun keuze dan blijven baseren op interesse. Groet Marije
--- Antwoord ralfilezen.nl ---
Ralfilezen.nl maakt bewust geen gebruik van de AVI aanduiding. Volgens Anneke Smits (bedenker RALFI) horen teksten gekozen te worden op interesse in plaats van niveau. Mits een tekst op de RALFI manier wordt aangeboden, kun je een tekst kiezen die maar liefst 3 niveaus boven het beheersingsniveau ligt.
- - - - - - - - -
In 2009 hebben wij te horen gekregen dat een symbaloo-er Ralfilezen.nl heeft toegevoegd aan zijn/haar Symbaloo.
Symbaloo is een snelgroeiende, persoonlijke startpagina. Op dit moment krijgen Symbaloo-ers bij het toevoegen van Ralfilezen een fraai ralfilogo te zien.
Met trots geven wij hierbij aan dat, door op onderstaande knop te klikken, u ook ralfilezen kan toevoegen aan Symbaloo.nl
- - - - - - - - -
Hallo mensen,
Heeft iemand een idee wat ik bij mijn 8 jarige moet doen die na 3 dagen de tekst wel onthoudt ? De vierde dag is ze met van alles bezig, maar haar ogen zijn grotendeels niet gericht op de tekst. Ze doet het uit haar hoofd. Ik gebruik al langere teksten dan voorgeschreven. Vanuit onderzoek bestaat het vermoeden van dyslexie, ik heb mijn vraagtekens. We zijn nu twee weken bezig met Ralfi lezen.
Met vriendelijke groet,
Fieneke.
--- Antwoord van Ralfilezen.nl ---
Het onthouden van de tekst hoeft niet per definitie slecht voor het kind te zijn. Het stimuleert het kind bij het lezen en het plezier hierin, omdat woorden/zinnen 'gelezen' worden zonder te hoeven hakken en plakken.
--- Antwoord van Marije ---
Het extraatje van RALFI zit hem in het gaan herkennen van woordbeelden. Misschien kun je met de leerling afspreken dat een gedeelte van de (4e en 5e) les besteed wordt aan meelezen met de ogen, een ander gedeelte kan dan ingevuld worden door bijv. presenteren van de tekst of een andere manier van creatieve verwerking (herschrijven, toneelstukje, tekening, meer info zoeken over het onderwerp).
Op deze manier belemmert het gedrag van de leerling de rest van het groepje niet en haal je toch een meerwaarde uit de laatste 2 lessen. Groeten Marije
- - - - - - - - -
Een tip over het maken van ralfiteksten: de laatste tijd maak ik vaak over allerlei onderwerpen teksten voor leerlingen op de volgende manier. ik google op een onderwerp dat een leerling of een groepje leerlingen interessant vindt. Als ik een stukje goede tekst zie, kopieer ik het naar Word, pas eventueel de tekst aan en plaats er plaatjes bij.
Edith van Enck, remedial teacher.