Je hebt alleen brood nodig, maar je komt met meer boodschappen thuis. Hoe kan dat? Supermarkten gebruiken trucs. Slimme trucs om je meer te laten kopen.
Even zoeken
Stel: je hebt koffie, koffiemelk en suiker nodig. Koffie vind je na wat speuren al vrij snel.? Naast de koffie zie je ook de koffiemelk staan. Heel handig, maar de suiker kun je niet vinden. Je vraagt het aan een medewerker.
Die zegt: ‘De suiker staat twee gangen verderop naast de bloem’. ?Naast de bloem?? Is dat een logische plek?
Slimme trucs
Toch is daar wel goed over nagedacht. Supermarkten willen dat klanten lang in de?winkel blijven.?Ze hopen dat klanten daardoor meer gaan kopen. Winkels gebruiken daar slimme trucs voor.
Naar dat pak suiker moest je zoeken.?Wie weet kwam je tijdens je zoektocht nog iets anders tegen.?Zoals snoep of een tijdschrift.?Producten waar je eigenlijk niet naar op zoek was.
Producten op speciale plekken
Peper en bijvoorbeeld zout hebben klanten regelmatig nodig. Die staan op onopvallende plekken in de winkel.?De klanten zoeken er toch wel naar.?Het gaat juist om producten die de klant eigenlijk niet wilt kopen. Die staan op plekken waar procucten wél opvallen.
Ze worden bijvoorbeeld op ooghoogte in de schappen geplaatst.
Niet altijd verser
Hoe verser, hoe lekkerder.?Veel klanten houden van verse sinaasappelsap.?De duurdere sinaasappelsap staat vaak in de koeling. Zo lijkt het alsof het echt verse sap is.?Terwijl dat misschien hetzelfde sap is, dat buiten de koeling staat.
Er is bijvoorbeeld gewone koffie, maar ook speciale koffie. Die speciale koffie is duurder en ziet er vaak luxer uit. Dan hoopt de supermarkt dat de klant gaat denken: ?‘Hé, morgen is er visite.
Die speciale koffie is dan feestelijker. ?Ik neem die speciale koffie wel mee. ’?Je begrijpt dat een supermarkt meer verdient aan die duurdere koffie!